Sisustustalo Kodinonni: Yrittämisen ilo sytyttää yhä

Teksti Kreetta Haaslahti Kuvat Julia Hannula

– Se tunne oli niin vahva, että tunnen sen vieläkin. En ole ollut ikinä mistään niin ylpeä, muistelee raumalainen Johanna Närvä sitä lapsuutensa hetkeä, kun yrittäjän kipinä syttyi hänessä ensimmäisen kerran. 

Ylpeyden aiheena olivat taatan vanhoista petroolinvärisistä housuista yhdessä mummun kanssa ommellut housut. Omat housut olivat menneet rikki ja neljän sisaruksen parvessa housukauppaan olisi päässyt vasta kolmannen lapsilisän tultua. Tuon hetken todellisen merkityksen yrittäjä Närvä ymmärsi tosin vasta paljon myöhemmin. Hän oivalsi, että sama tekemisen ja onnistumisen ilo, ja ylpeyden tunne, kun on tehnyt jotain ihan itse, sytyttää hänet edelleen jokapäiväisessä työssään Sisustustalo Kodinonnen luotsaajana.

Johanna Närvä © Julia Hannula

Johanna Närvän lisäksi Sisustustalo Kodinonni työllistää viisi vakituista työntekijää.

Nuoren Johannan käsissä kaikki kankaat leikkautuivat palasiksi syntyäkseen sitten uudelleen hänen näkemyksensä mukaisina vaatteina, verhoina tai muina tekstiilituotteina. Hän ompeli omat ja myös kaveriensa vaatteet. Tekemisen myötä kasvoi kunnianhimo ja näyttämisen halun.
– Kun kaverit saivat merkkifarkkuja ja minä en, niin tein itse niistä aivan tarkat kopiot. Niin tarkat, ettei kukaan erottanut omiani aidoista, hän hymyilee.

"Minulla oli 3000 markkaa, mummun vanha ompelukone ja pää täynnä ideoita."

Aikuisuuden myötä Johannan haave harrastuksen muuttamisesta elinkeinoksi hautautui liki 10 vuodeksi, kunnes sisustusompelimo Kodinonnen tarina alkoi itsenäisyyspäivänä 1993.
– Minulla oli 3000 markkaa, mummun vanha ompelukone ja pää täynnä ideoita.
Ideoita tarvittiinkin. Ja päättäväisyyttä. Suomen taloudellinen tilanne oli 90-luvun alussa huono.
–Tietyllä tavalla se oli hyvä hetki perustaa yritys. Kun aloittaa taantuman aikaan, niin kasvu ja paremmat ajat ovat varmasti edessä.

Rauma 570 © Julia Hannula

Kun Rauma täytti 570 vuotta, Johanna suunnitteli pellavakankaan, johon hän piirsi ihailemiaan vanha Rauman talojen ikkunakoristeita. Siitä tuli Kodinonnen kaikkien aikojen myydyin kangas, jota saa myös pyyhkeinä ja tyynyinä.

Varovaisin askelin

Johanna on onnistunut alalla, jolla moni epäonnistuu. Sisustusompelimosta sisustustaloksi kasvanut Kodinonni täyttää seuraavaksi 24 vuotta, kun tutkimustenkin mukaan monet naisten perustamat käsityöalan yritykset saavuttavat tuskin viiden vuoden ikää. Kannattavan yritystoiminnan sijaan alaa leimaavat helposti puuhastelu ja harrastelu.
– Yhdistelmä on haastava; jos olet vähänkin taiteilija, niin voitko olla käsityöläisyrittäjä? Yleensä ollaan hyviä jommassakummassa ja toista puolta ei osata. Täytyy olla aika kova pää ja runtata läpi oma asiansa. Yritys ei voi menestyä, jos sille ei anna itsestään 100 prosenttia.

Myymälämiljöö © Julia Hannula

Jutunteon aikaan myymälän tunnelmassa oli aistittavissa kevään raikkaus ja lähestyvä juhlakausi kattauksineen ja lahjoineen.

 

Riskinottajana hän kuvaa itseään varovaiseksi. Kodinonnea on kasvatettu vähällä rahalla ja tuhlailematta.
– Olen ollut aina tarkka ja edennyt tosi varovasti kaikissa päätöksissä. Jos olisin ottanut riskejä, niin Kodinonni olisi varmasti nyt paljon suurempi.

"Lainaa ottamalla olisin tietysti pärjännyt, mutta olin niin kovapäinen, etten ottanut."

Alkuvuosina tärkeä taloudellinen tuki oli poikaystävä, josta tuli myöhemmin Johannan mies.
– Ilman häntä olisin kuollut nälkään monta kertaa ensimmäisen kahden vuoden aikana. Lainaa ottamalla olisin tietysti pärjännyt, mutta olin niin kovapäinen, etten ottanut.

Taitekohdasta toiseen

Johanna kiittelee miehensä tukea ja joustavuutta myös toisessa taitekohdassa vuonna 1998, kun perheeseen syntyi poika. Edellisenä vuonna ompelimo oli muuttanut ensi kertaa kodin ulkopuolelle ja palkannut ensimmäisen työntekijän. Oltiin monella tapaa uuden edessä.

Lopulta kaikki sujui kuitenkin hyvin. Uusi tulokas osoittautui helpoksi lapseksi, joka nukkui ja söi hyvin. Kun Lauri oli 10 kuukauden ikäinen, Johanna palasi lähes täysipainoisesti töihin, vaikkei hän kokonaan pois ollut ollutkaan. Äitiyslomalla hänellä oli aikaa pysähtyä ja miettiä yrityksen tulevaisuutta. Ja opetella Excelin käyttö. Päätös yrityksen laajentamisesta kypsyi ja sisustusompelimo kasvoi sisustustaloksi.
– Liiketila yli nelinkertaistui 300 neliöön. Muutimme kaupungille ja meistä tuli oikea myymälä, joka oli auki joka päivä. Työntekijöitä tuli lisää; ensin yksi ja sitten toinen.

Graafisesta romanttiseen © Julia Hannula

Yhtä puhuttelevat mustavalkoisuus, kromi ja marmori, toista vaaleanpunainen, ruusut ja frillat. Johannan mielestä juuri asiakkaiden mieltymysten erilaisuus on kovin ihanaa.

Aarikan lyhdyt ja kynttilänjalat © Julia Hannula

Aarikan lyhdyt ja kynttilänjalat edustavat Kodinonnen kotimaista tuotevalikoimaa.

Kokonaisvaltaisesti asiakkaita varten

Tarkkaa mielikuvaa siitä, mikä Kodinonnesta tulee isona, ei Johannalla ole koskaan ollut, mutta suunta on ollut aina selvä.
– Perusajatuksena on aina ollut vastata asiakkaiden tarpeeseen niin, että Sisustustalo Kodinonnessa asioidessaan asiakas voi päästä helpommalla. Aluksi meillä oli kankaat, sitten niihin verhotangot. Sen jälkeen huomattiin, että tähän kuuluvat myös matot ja tapetit, kalusteet ja valaisimet. Nyt olemme kokonaisvaltainen sisustustalo, josta asiakas saa halutessaan hankittua koko huoneen sisustuksen. Se on meidän erityinen vahvuutemme.

Katinka työskentelee ompelimossa © Julia Hannula

Myymälän yläkerran ompelimossa taitavat ompelijat Katinka (kuvassa) ja Tuula toteuttavat asiakkaiden tekstiiliunelmia. 

Ompelimo on aina ollut Kodinonnen kivijalka ja sellaisena se myös pysyy.
– Monesti yrityksen kasvaessa käy niin, että perustoiminta rupeaa kyllästyttämään, kun rinnalle tulee uusia elementtejä ja osastoja. Jos olisin tehnyt sen virheen, että olisin lopettanut ompelimon, niin väitän, että meidän korttitalo olisi sen myötä kaatunut kokonaan. Perustoiminnan lopettaminen on koitunut monen firman kohtaloksi.

Ompelimon kasvuraja on kuitenkin saavutettu.
– Meidän ompelimotoimintamme on satakuntalaisen mittapuun mukaan ollut niin suurta jo 10 vuotta, että se ei voi enää kasvaa. Rauman kokoisessa kaupungissa riittää, että on kaksi kokopäiväistä ompelijaa, jotka ompelevat yhteensä 16 tuntia päivässä. Ompelimon merkitys ei ole missään vaiheessa pienentynyt, vaikka sen osuus liikevaihdosta on vähentynyt. Kivijalan päälle on vain kasvanut talo ja kokonaisliikevaihto on kasvanut.

Ompelimo © Julia Hannula

Kodinonnen ompelimo on ollut monessa asiassa innovatiivinen edelläkävijä. 

Johanna itse ei enää ompele, ja myöntää, ettei osaisi edes laittaa virtaa päälle ompelimon ompelukoneeseen. Tosin ei hänen tarvitsekaan. Sitä varten Kodinonnessa on ammattiompelijat, joita Johanna kehuu varauksetta.
– Meidän ompelimon likat ovat todella taitavia ja heillä on vahva ammattiylpeys.

Mukana elämänmuutoksissa – uudestaan ja uudestaan

Yhdeksi Kodinonnen vahvuudeksi ja olemassaolon syyksi Johanna nimeää myös pitkät asiakassuhteet, jotka perustuvat nöyrään palveluasenteeseen ja kokonaisvaltaiseen ratkaisukykyyn.
– Meillä on paljon asiakkaita ympäri Satakuntaa ja Suomeakin, jotka palaavat meille uudestaan ja uudestaan. Usein asiakkuuksiin liittyy jokin tarina. Jonkun sisko asui Raumalla, joku on ollut joskus töissä täällä tai jollakin on mökki täällä, mikä tarkoittaa, että ensin ostetaan mökille jotain ja sitten ruvetaan hankkimaan juttuja myös kotiin.

Kokonaisvaltaista palvelua © Julia Hannula

Pirjo (kuvassa) ja Heli ratkovat myymälässä asiakkaiden sisustus- ja lahjahaasteita.

Kodinonnen vuodessa on kaksi ruuhka-aikaa – joulu ja koulujen päättymisen aika keväällä. Silloin hankitaan lahjoja ja laitetaan kotia kuntoon. Muuten Kodinonneen tullaan yleensä silloin, kun elämässä tapahtuu jokin muutos.
– Muutetaan pois kotoa, syntyy lapsia, mennään kouluun, lapset muuttavat pois, muutetaan omakotitalosta pienempään asuntoon, on hankittu mökki tai rakennetaan uutta, Johanna luettelee esimerkkejä.

Susanna pitää huolen myymälän ulkonäöstä © Julia Hannula

Susanna pitää huolen myymälän ulkonäöstä.

Selviytymistarina, joka on huomattu

Johanna vierastaa termiä menestyjä. Sen sijaan hän kokee olevansa selviytyjä, päästä varpaisiin. Mitä menestys edes on, hän pohtii ja vastaa itse.
– Minusta se ei todellakaan ole vain yrityksen liikevaihdon kasvua tai kannattavuutta. Se on kokonaisuus, jossa yrittäjä, perhe ja henkilökunta voi hyvin ja kokee ylpeyttä ja rakkautta työtään kohtaan.

"Erityisen ylpeä olen siitä, että sain huomionosoitukset raumalaisena ja naisyrittäjänä, mutta myös tämän toimialan edustajana." 

Oli kyse sitten menestyksestä tai selviytymisestä, niin tämä vahvatahtoinen nainen yrityksineen on huomattu. Vuonna 2015 Kodinonni valittiin vuoden sisustusliikkeeksi. Valintakriteereinä mainittiin pitkäjänteinen kehitystyö asiakasta kuunnellen, asiakaspalveluun panostaminen ja liikevaihdon kasvattaminen taantumasta huolimatta. Seuraavana vuonna kohdalle osui myös valinta valtakunnalliseksi Vuoden Yrittäjänaiseksi. Johanna arvostaa suuresti molempia ja kiirehtii lisäämään, että vuoden Yrittäjänaisen tittelin olisi ansainnut niin moni muukin.
– Erityisen ylpeä olen siitä, että sain huomionosoitukset raumalaisena ja naisyrittäjänä, mutta myös tämän toimialan edustajana. Tämä ei todellakaan ole mikään yleisesti palkittu ala.

Johannaa vie eteenpäin vahva usko siihen, että elämä kyllä järjestää asiat parhain päin. Tulevaisuuden suhteen hänen olonsa on turvallinen ja vahva.
– Silloin kun olen tarvinnut voimaa, niin sitä voimaa on aina jostain tullut.

Rauma 575 © Julia Hannula

Vuonna 2017 Rauma täytti 575 vuotta ja jälleen oli aika toteuttaa kauan hautunut idea. Syntyi raumalaiseen identiteettiin nojaavat Pisi ja poiki Raumaa -kartta ja Sillail oikke -murretaulu, jotka ovat saaneet innostuneen vastaanoton.

Muiden yrittäjien vertaistuki on aina ollut Johannalle tärkeää.
–Tälläkin hetkellä kuulun Rauman Yrittäjien ja Rauman Kauppakamarin hallitukseen sekä mm. keskustan kauppiaiden Rakastunut Raumaan -kaupantoimikuntaan. Olen koko yritystoiminnan ajan ollut aktiivijäsen ja mukana eri hallituksissa.

"Rauma on yritysystävällinen kaupunki."

Raumalla on Johannan mielestä hyvä yrittää.
– Olen saanut olla luomassa yrittäjien ja kaupungin välille mutkattomampia suhteita ja se on ollut erittäin tärkeä osa kaupallisen keskustan kehitystä. Rauma on yritysystävällinen kaupunki.

Liian tyytyväinen yrittäjä ei silti saa olla, vaan koko ajan täytyy miettiä seuraavaa askelta. Yksi askel onkin taas päätetty ottaa, sillä Sisustustalo Kodinonnen nettisivut ovat uudistuneet ja verkkokauppakin on aukeamassa. Se on tätä päivää ja osa kokonaisvaltaista palveluajatusta.
– On kiva kääntää taas tällainen uusi sivu, kun en yhtään tiedä, mitä sen takaa avautuu.

Kodinonnen miljöö on kutsuva © Julia Hannula

 

Top