Satakuntalainen löylynautinto syntyy Rauman Lapissa - 80 vuoden kokemuksella

Teksti: Petra O’Rourke, kuvat: Tomi Glad

Saunatuotevalmistaja Narvi on muutamassa vuodessa noussut kilpailemaan Suomen kiukaiden ykköspaikasta. Täysin kotimainen Narvi-tehtaan kiuas on Avainlippu-tuote suoraan Satakunnasta. Tehtaan legendaariset brändit Narvi, Kota ja Aito-kiuas ovat tunnettuja yhä useammin myös ulkomaisilla kiuasmarkkinoilla.

Narvi Satakunta (kuva Tomi Glad)

Narvin tarina alkaa Kullanperän kylästä vuonna 1937. Fredrik Rautavuori aloitti toiminnan sepän pajasta, opetti kolmelle pojalleen metallitekniikan perustaidot ja he perustivat Narvi Oy:n. 

Narville sijoittuminen juuri Satakuntaan, on paitsi olennainen osa yrityksen juuria, myös tahdon asia. Viime vuonna 80. juhlavuottansa viettänyt yritys on ylpeä satakuntalaisista juuristaan.

– Meillä on täällä erinomaiset verkostot, puhutaan sitten kaupungista, ELY-keskuksesta, TEKES:istä, Finnverasta tai muista rahoittajista. Olemme aina saaneet hyvää palvelua. Rauman kaupungin yritysmyönteisyys ja tuki on vertaansa vailla, kehuu Narvin toimitusjohtaja Arto Sainio yhteistyökumppaneitaan.

Narvin toimitusjohtaja Arto Sainio (kuva Tomi Glad)

– Narvin kiuas on paras, koska se on Satakunnassa suunniteltu ja valmistettu, yli 80 vuoden kokemuksella. Kaikissa tuotteissamme on Avainlippu-alkuperämerkki. Saunan ystäville, suurella sydämellä, kertoo Sainio.

Pienen paikkakunnan suuri toimija

Narvin merkitys Rauman Lapin alueen hyvinvoinnin luojana on merkittävä. Yrityksellä on pitkät perinteet alueella ja se on tärkeä työllistäjä.

– Narville työntekijät ovat kaikkein tärkein asia. Usein heidät huomioidaan vain juhlapuheissa, mutta me emme pärjäisi ilman hyvää henkilökuntaa, heidän kokemustaan ja tahtotilaansa. Sitä olisi hyvin vaikea korvata, muistuttaa Sainio.

Yleisesti Narvin työvoiman saatavuus on ollut hyvää, vaihtuvuus on pientä ja työntekijät ovat sitoutuneita yritykseen. Yrityksen 80. vuosijuhlassa palkittiin jopa 40-vuotisia työuria. Tänä vuonna kausityövoiman saatavuudessa on huomattu useita satakuntalaisia metalliyrityksiä yhdistävä seikka: työllisyys alkaa olla huipussaan ja työntekijöiden löytäminen on ollut aikaisempia vuosia vaikeampaa.

Narvi Satakunta (kuva Tomi Glad)

Narvin kiukaat valmistetaan pääosin kuumavalssatusta teräslevystä. Yritys investoi vuonna 2016 moderniin kuitulaserleikkuriin, jonka kustannus oli yli puoli miljoonaa euroa. Uuden leikkurin etuna on sen nopeus sekä optimaalinen teräslevyn hyödyntäminen – hukkapaloja jää hyvin vähän, mikä taas osaltaan tekee toiminnasta kustannustehokkaampaa.

Haasteista menestykseen

Yrityksellä on vuosien varrella ollut monenlaisia haasteita. Kilpailu sauna-alalla on kovaa – sekä kotimaassa että ulkomailla. Narvin kiukaita myydään kaikissa rautakauppaketjuissa ympäri Suomen. 

– Yrityksen kannalta maakunnan kulkuyhteydet voisivat olla paremmat. Yksi merkittävin haaste on 8-tien kunto ja ruuhkaisuus. Sille pitäisi ehdottomasti pystyä tekemään jotain, Sainio painottaa.

Arto Sainion astuessa Narvin ohjaksiin vuonna 2013 yritys oli taloudellisissa ongelmissa. Toimintoja oli ulkoistettu runsaasti ja kannattavuus heikko.

– Tämänhetkinen linjamme on tehdä mahdollisimman paljon itse. Silloin päätökset ovat omissa käsissä, toiminta joustavaa ja laatu parempaa, Sainio muistuttaa.

Aluksi Sainio tiimeineen löysi kiuastehtaan toiminnoista kovasti potentiaalia suurempaan kustannustehokkuuteen. Säästöjä syntyi materiaalien paremmasta hyödyntämisestä sekä tuotannon selkeästä uudelleenjärjestämisestä. Vaihto-omaisuuteen sitoutuneita pääomia pystyttiin merkittävästi pienentämään poistamalla suuri määrä huonosti kannattavia nimikkeitä sekä turhia välivarastoja. Tuotannon parempi virtauttaminen uuden kokoonpanolinjan avulla oli myös ratkaisevan tärkeää. Yksinkertaisella reseptillä Narvi nousi kannattavaksi ja menestyväksi.

Narvi Satakunta (kuva Tomi Glad)

Tänä päivänä Narvi työllistää 55 henkilöä, joista 19 on toimistotyöntekijöitä ja loput tuotannossa. Terhi Nurmi (kuvassa) on työskennellyt Narvilla 12 vuotta. Hän kehuu vaihtelevaa työtä ja mukavia työkavereita.

Tulevaisuuden kasvua viennistä ja tuotekehityksestä

Narvi on ollut aiemmin selkeästi kotimarkkinoihin orientoitunut yritys, mutta viime vuosina vientiin on panostettu toden teolla ja siitä haetaan kasvua myös tulevaisuudessa. Tällä hetkellä viennin osuus liikevaihdosta on vajaa viidennes, tavoitteena siintää kolmannes. Narvilla on EU-alueella 20 aktiivista vientimaata ja sen ulkopuolella kymmenen lisää.

Saunatuotteiden muotoilulla on yhä enemmän merkitystä, kun rakentajat ja remontoijat panostavat pesu- ja saunatilojen näyttävyyteen. Narvi tekee aktiivista tuotekehitystyötä jatkuvasti, jotta tuotteet ovat jatkossakin selkeästi omannäköisiään ja kilpailijoista erottuvia.

– Kiuas on tuotteena hyvin erinäköinen kuin se oli vielä kymmenen vuotta sitten. Selvitäksemme kilpailussa meidän pitää olla valmiita luomaan uusia trendejä. Nykymallistomme on hyvin laaja, puukiukaiden mallisto on suurempi kuin kenelläkään muulla toimijalla.

Narvi Satakunta (kuva Tomi Glad)

Narvin tulevaisuus näyttää valoisalta. Narvi hakee kasvua viennistä, jossa potentiaalia löytyy yhä enemmän.

Top