Legorobottikisa opettaa tekniikkaa, luonnontieteitä ja paljon muuta

Teksti Kreetta Haaslahti Kuvat Julia Hannula

Tammikuisena torstaina Sataedu Ulvilan pihamaalla on rauhallista, mutta sisätiloihin siirryttäessä tunnelma muuttuu tyystin toiseksi. Käytävällä vastaan tulee lapsia innostuksen punaamat posket hehkuen ja liikuntasalista kantautuu mukaansatempaava musiikki. Käynnissä on lapsille ja nuorille suunnattu robotti- ja tiedetapahtuma ja ilma on sakeana oppimisen ilosta ja tekemisen palosta.

FIRST LEGO League, FLL on opetusta tukeva ohjelma, jonka tarkoituksena on edistää 9–16-vuotiaiden kiinnostusta luonnontieteitä ja tekniikkaa kohtaan. Ohjelman on perustanut yhdysvaltalainen FIRST-säätiö vuonna 1998 ja maailmanlaajuisesti siihen osallistuu vuosittain jo yli 250 000 lasta ja nuorta. Kauden 2016–2017 teemana oli Animal Allies, jonka yhteydessä tutkittiin ihmisten ja eläinten välistä vuorovaikutusta. Suomessa FLL-kisatoimintaa ylläpitää voittoa tavoittelematon Robotiikka- ja tiedekasvatus ry.

"Me opittiin miten saadaan heti ykkösellä tää toimimaan!"

Satakunnassa alueturnaus järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa. Kilpailuun osallistui joukkueita Ulvilasta, Harjavallasta, Kokemäeltä ja Eurajoelta sekä yksi joukkue, joka koostui useamman eri koulun oppilaista. Ensivaikutelman perusteella ohjelman tavoite näyttää onnistuneen; kohderyhmän kiinnostus on todellakin herätetty.
– Eeva-Liisa, me opittiin miten saadaan heti ykkösellä tää toimimaan!, hihkaisee Onni Suuronen opettajalle legorobottikilpailualustan laidalta.

Team Jekut © Julia Hannula

Team Jekut ohjaa robottiaan kilpailualustalla. Kuvassa joukkueen jäsenistä Benjamin Laitinen (vas.), Elisabeth Rasmus, Emilia Palomäki, Onni Suuronen, Vihtori Raivio ja Jonne Grönlund.

Suuronen on yksi ulvilalaisen Vanhakylän koulun 3. luokan Team Jekut -joukkueen jäsenistä. Lokakuun lopulta alkaen joukkue on työskennellyt yhdessä kerran viikossa ja lisäksi yhden lauantain valmistellen omaa robottiaan ja tiedeprojektiaan, jotka esiteltiin tammikuisessa tapahtumassa.
– Aluksi opettelimme ohjeiden mukaan toimimista, kertoo opettaja Eeva-Liisa Kallinen-Alenius.

Legorobotti © Julia HannulaKilpailualusta © Julia Hannula

Legorobotin (yläkuva) tuli suoriutua etukäteen määritellyistä tehtävistä kilpailualustalla (alakuva). 

Paljon töitä isolla innolla!

Vanhakylän koulussa koodikolmoset-valinnaisaineen valitsi yhteensä 20 oppilasta, joista muodostettiin kaksi joukkuetta. Oppitunneilla tarjolla oli muun muassa koirakorva -päähineiden askartelua, robotin rakentamista ja koodausta.
– Olemme aiemminkin koodanneet koulussa graafisilla ohjelmilla, mutta legokilpailu tarjosi lisää haasteita ja konkreettisia välineitä, avaa toista joukkuetta luotsannut Kallinen-Alenius.

Hän kehuu lasten tehneen tosi paljon töitä oppiaineen eteen. Toisaalta myös tekemisen ja oppimisen intoa on riittänyt alusta asti.
– Pitääkö lähteä kotiin?, kysyi yksi oppilaista ensimmäisen tunnin lopussa. He tekivät robottia aina innokkaasti ja miettivät koodeja posket helottaen, hymyilee Kallinen-Alenius.

Eeva-Liisa Kallinen-Alenius © Julia Hannula

Tämä oppiaine on vaatinut opettajalta erityistä tutkimista ja asioiden selvittämistä. Samalla omakin näkemys koodauksesta on avartunut ja innostuskin on tarttunut, pohtii Eeva-Liisa Kallinen-Alenius.

Jekku-robotti ratkaisuksi koiran yksinoloon

Legorobotin rakentamisen ja koodaamisen opettelun ohella oppiaineeseen kuului myös tiedeprojektin toteutus. Tällä kertaa sen piti liittyä eläinten ja ihmisten väliseen kanssakäymiseen ja siihen liittyviin ongelmiin.
– Meidän joukkueemme valitsi yhdessä keskustellen aiheeksi koiran yksinolon. Tietoa haettiin netistä ja kirjoista sekä pieneläinhoitajaa haastattelemalla. Hankkimansa tiedon pohjalta oppilaat kehittivät Jekku-robotin, joka ratkaisee koiran yksinoloon liittyviä haasteita, kertoo Kallinen-Alenius.

Kilpailussa tuomaristo arvioi jokaisen joukkueen toteuttamaa tiedeprojektia, robotin mekaanista rakennetta, ohjelmointia ja suunnitteluprosessia sekä FLL:n ydinarvojen, kuten toisten kunnioittamisen, uusien asioiden löytämisen, tiedon jakamisen ja ymmärtämisen sekä hauskanpidon näkymistä joukkueen toiminnassa. Lisäksi rakennettujen robottien kyvykkyyttä arvioitiin robottipelissä.

"Me osataan toimia ryhmässä tosi hyvin."

Team Jekut esitti oman tiedeprojektinsa reippaasti ja hyvässä yhteistyössä kolmejäseniselle tuomaristolle. Esittely alkoi itse sanoitetulla ”Oi katsopa tuota Jekku-koiraa”-yhteislaululla. Sen jälkeen joukkue kertoi toimintaperiaatteistaan, joita olivat mm. voitosta viis, yhdessä hauskaa siis sekä yhdessä löydämme ratkaisut. Tuomaristo oli vaikuttunut Jekku-robotin ominaisuuksista, mutta oli kiinnostunut myös ryhmän vahvuuksista.
– Me osataan toimia ryhmässä tosi hyvin, kuului yksimielinen kolmasluokkalaisten vastaus.

Team Jekut tiedeprojektin esittelyssä © Julia Hannula

 

Tiedeprojektin esittely sujui Team Jekuilta mainiosti. Kuvassa Janne Grönlund, Onni Suuronen ja Venla Marjamäki.

Oppilaat olivat jälkikäteen tyytyväisiä tiedeprojektinsa esittelyyn ja kehuivat myös koko oppiainetta. Yksi joukkueen jäsenistä myönsi lähteneensä mukaan epäröiden, mutta huomanneensa heti ensimmäisellä tunnilla, että kivaahan siellä oli.
– Tiedon etsiminen ja rakentaminen oli kivaa, tarkensi Venla Marjamäki.
– Ja koodaus, lisäsi Benjamin Laitinen.

Vakuuttavaa osaamista myös valtakunnallisesti

Satakunnan alueturnauksen päätteeksi jaettiin pääpalkinto tasaisimmin kaikissa kilpailusarjoissa menestyneelle joukkueelle. Sarjoja olivat robottipeli, arvot, tiedeprojekti ja robotin suunnittelu ja pääpalkinnon voitti Walley 2.0. Joukkueen suoritusta kehuttiin korkeatasoiseksi kaikissa kategorioissa. Myös sille annettiin arvoa, että koko joukkue oli tekemisessä mukana tasavertaisesti, vaikka sen jäsenet koostuivat eri koulujen eri ikäisistä oppilaista useamman eri kunnan alueelta.

Robottipelin parhaana palkittiin ulvilalainen Eagle Camp Vanhakylän koulusta ja parhaat ydinarvot oli saman koulun Team Pandalla. Tiedeprojektin voiton veivät Hamsukingit Harjavallan keskustan alakoulusta ja robotin suunnittelusta palkittiin Kokemäen yhteiskoulun Team Ruubertti Robortti.

Alueturnauksen voittajajoukkueet Team Pandaa lukuun ottamatta osallistuivat myös maaliskuun alussa Helsingissä järjestettyihin robotti- ja tiedetapahtuman SM-kisoihin.
– Satakuntalaiset joukkueet olivat siellä selvästi muita parempi erityisesti robottipelissä. Kokemäen Ruubertti Robortti sai SM-kisoissa parhaat pisteet robottipelistä ja ohjelmoinnista. Ulvilalainen Eagle Camp taas korjasi parhaan pistepotin robotin mekaanisesta suunnittelusta, iloitsee Prizztechin Mikko Puputti.

Mikko Puputti © Julia Hannula

Lasten ja nuorten oppimisen ilo ja innostus tarttuivat myös Prizztechin Mikko Puputtiin tammikuussa pidetyissä FLL:n aluekilpailuissa Ulvilassa.

Jatkoa seuraa

Leader Karhuseutu on myöntänyt rahoitusta Prizztech Oy:lle FLL robotti- ja tiedetapahtumien järjestämiseen ja LEGO-robottitoiminnan juurruttamiseen Karhuseudulle. Cimcorp Oy, Ulvilan kaupunki, Sataedu, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Prizztech Oy tukevat omalla panoksellaan koulujen osallistumista FLL robotti- ja tiedetapahtumiin.
– Näiden robotti- ja tiedetapahtumien järjestäminen kuuluu Robocoast-osaamiskeskittymän* toteutuksiin, Puputti selventää.

Vuonna 2018 myös SM-kilpailut halutaan Suomen Robottirannikkona tunnettuun Satakuntaan.
– Aluekisoja oli tänä vuonna Helsingin lisäksi vain Ulvilassa, Oulussa ja Joensuussa. Satakunnan aluekilpailuun mahtui 25 joukkuetta ja määrä tuli täyteen heti, kertoo Mikko Puputti Prizztechiltä tyytyväisenä tapahtuman saamasta hyvästä vastaanotosta.

"Ensi vuonna myös valtakunnalliset SM-kilpailut järjestetään Satakunnassa."

Ensimmäisen kilpailuvuoden kokemuksista viisastuneena ilmoittautumista päätettiin ensi vuodeksi rajoittaa niin, että aluekilpailuun voi päästä vain yksi joukkue kustakin koulusta. Näin maakunnan koulut saadaan vielä laajemmin mukaan.
– Vuonna 2018 kilpailun aiheena on hydrodynamiikka eli veden virtaus ja valtakunnalliset SM-kilpailut järjestetään Satakunnan ammattikorkeakoululla, kertoo asiasta silminnähden innostunut Puputti.

* Robocoast on Satakunnan automaatioalan osaamiskeskittymään kuuluvien yritysten verkosto. Verkoston koordinoijina ja kokoon kutsujina toimivat maakunnallinen elinkeinoyhtiö Prizztech Oy yhdessä Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa.

Top