Hyvinvointi on merkittävä osa yrityksen menestystä

Teksti: Jarkko Ambrusin, kuvat: Tomi Glad

Yritykset vaativat hyvinvointipalveluilta aiempaa pitkäkestoisempia ja mitattavia tuloksia. Porilainen Brand ID lähti Motiviren johdolla parantamaan koko henkilöstönsä hyvinvointia. ”Hyvinvoiva työntekijä on tuottava työntekijä”, toimitusjohtaja Juha Heljakka sanoo.

 – Kuka on syönyt tänään aamupalan?

Suuri osa Brand ID:n Porin yksikön työntekijöistä nostaa kätensä ylös.

Puolikiloa päivässä on yllättävän vähän kasviksia, näyttää Motivireen hyvinvointivalmentaja Ilona Lehtonen.

– Hyvä, koska se on erittäin tärkeä päivän kulun kannalta, Motivireen valmentaja Ilona Lehtonen kertoo hyvinvointiluennon alkutaipaleella.

Miksikö aamiainen on niin tärkeä? Palataan siihen myöhemmin.

Satakuntalaiset ovat suomalaisessa hyvinvointivertailussa aika lailla keskiarvon tuntumassa. THL:n vuoden 2015 tutkimuksessa elämänlaatunsa hyväksi koki 55,9 prosenttia satakuntalaisista 20-64 -vuotiaista. Terveytensä keskitasoiseksi tai sitä huonommaksi koki 36,1 prosenttia 20-64 -vuotiaista, mikä oli valtakunnan tasoa (31,5%) heikompi.

Hyvinvoinnin kokemuksissa on eroja ja hyvinvoinnissa on tapahtumassa selkeää jakaantumista. Tästä syystä myös työpaikoilla on herätty hyvinvoinnin edistämiseen aiempaa aktiivisemmin.

Teollisuuden merkintöjä ja liikepaikkojen brändikonsepteja tekevä Brand ID Oy lähti koko yrityksen voimin porilaisen Motiviren vetämään hyvinvointivalmennukseen. Panostus on työnantajalta mittava, sillä projekti ulottuu Porin toimipisteen lisäksi koko 120-henkisen konsernin viiteen toimipisteeseen.

Ohjelman valmennustapaamiset ja mittaukset tehdään työajalla. Ohjelmaan kuuluu muun muassa kehonkoostumusmittaus ja palautumista mittaava Firstbeat-analyysi sekä henkilökohtaisia valmentajatapaamisia.

Smoothiet

Silmilläkin voi syödä. Värikäs ruoka sisältää yleensä paljon antioksidantteja.

– Viimeinen vuosi on ollut yrityksellemme täynnä muutoksia. Olemme kasvaneet yritysostoin ja muuttaneet prosessejamme, joten henkilöstö on joutunut antamaan paljon työn eteen. Haluamme huomioida henkilöstön venymisen ja antaa takaisin. Yhteinen hyvinvointiprojekti on myös hieno tapa kohottaa yhteishenkeämme tekemällä asioita yhdessä, Brand ID:n toimitusjohtaja Juha Heljakka sanoo.

Hyvinvointivalmennukselle ei ole asetettu numeraalisia tavoitteita. Suurempi tavoite kuitenkin on olemassa. 

– Hyvinvoiva työntekijä on tuottava työntekijä. Panostamalla ennaltaehkäisyyn, toivomme tärkeimmän voimavaramme, eli osaavan henkilöstömme, pysyvän työkykyisinä ja hyvinvoivina, Heljakka miettii.

Porilainen Motivire on valmentanut vuosien saatossa jo yli 20 000:a ihmistä. Toimitusjohtaja Tuukka Nieminen on iloinen siitä, että yritykset ovat jälleen satsaamassa hyvinvointipalveluihin kymmenen vuotta sitten alkaneen notkahduksen jälkeen. Samalla osaaminen yrityksissä on kasvanut huomattavasti: nykyisin vaaditaan laatua ”hokkuspokkus” -toimien sijaan.

Markkinointikoordinaattori Linnea Mattila aloitti elämäntapamuutoksen jo vuosi sitten. Hyvinvointiohjelmassa nipistetään vielä viimeiset 5 kiloa.

– Takavuosina saattoi kuulla, että ”Meillä on se kesäksi kuntoon -haaste, jolla yritetään pudottaa hulluna painoa.” Nykyään yhä useampi yritys ymmärtää henkilöstön kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin olevan merkittävä osa yrityksen menestystä.

Samalla kun ymmärrys yrityksissä on parantunut, myös vaatimustaso valmennusyrityksiä kohtaan on kasvanut. Hyvinvointi-investoinneilta vaaditaan mitattavia tuloksia. 

– Palvelun tulee olla osallistava, vain näin se voi olla mitattava ja vaikuttava. Meillä osallistumisprosentti on todella iso, joten tehtyjä tuloksia on mahdollista mitata.

Nieminen luettelee tuloksia, joita heidän valmennusten jälkeen on todettu: sairauspoissaolot ovat vähentyneet, koettu työkyky paranee ja työpäivän aikainen ja jälkeinen vireystila lisääntyy.

– Meillä on ulkopuolisen tutkijatahon osoittamaa näyttöä siitä, että asiakkaidemme elintavoissa tapahtuu merkittävää positiivista muutosta, jopa identiteettitasolla. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset kokevat itsensä terveemmiksi, energisemmiksi ja osaavansa sekä ymmärtävänsä aiempaa enemmän esimerkiksi ravitsemuksesta ja palautumisesta.

Linnea Mattilan liikuntapäiväkirja.

Hyvinvointivalmennukseen osallistunut Brand ID:n markkinointikoordinaattori Linnea Mattila on aloittanut oman hyvinvointiprojektinsa jo vuosi sitten. Hän on kuitenkin saanut valmennuksessa lisävahvistusta ja motivaatiota omiin tavoitteisiinsa. Kesän kruununa siintää puolimaraton.

– Olen erittäin tyytyväinen, että työnantaja on lähtenyt näin suureen satsaukseen. Projektin vaikutuksen huomaa hyvin työarjessa. Teemme asioita yhdessä, keskustelemme omista ajatuksistamme ja tavoitteistamme. Projekti on synnyttänyt pientä kilpailuhenkisyyttäkin. Omien tavoitteiden saavuttamisen lisäksi yritän kovasti yltää yhtä hyviin mittaustuloksiin kuin viereistä työpöytää istuva työtoverini, Mattila nauraa.

Ilona Lehtosen vetämä hyvinvointiluento soljuu eteenpäin. Lehtonen korostaa joka käänteessä, että hyvinvoinnin edistäminen ei ole pilkunviilausta ja kaloreiden kanssa kärvistelyä vaan kyseessä on pitkäkestoinen prosessi. 

Kämmen on hyvä mitta annoskoon arvioimiseen.

Jos lauantaina tekee mieli herkkua, se kannattaa syödä. Tärkeää on, mitä teet sunnuntain ja perjantain välisenä aikana.

Ja aamupalankin merkitys selviää.

– Aamiaisella herätetään päivä. Jos jätätte sen syömättä, teillä on käsijarru päällä. Yleensä meillä tekee mieli napostella illalla. Se voi johtua siitä, että aamiainen on jätetty syömättä.

Eli kaurapuuroa – mieluiten proteinilisukkeen kera – keittämään.

Motiviren hyvinvointivalmentaja Ilona Lehtisen vinkit terveempään elämään.

 

Top