Kaino: vastuullisen kuluttamisen puolesta

Teksti Kreetta Haaslahti Kuvat Julia Hannula

Puhtaat luonnonmateriaalit, korkea laatu ja vastuullinen kuluttaminen. Nämä arvot viitoittavat neuleyritys Kainon toimintaa köyliöläisessä Kepolan kylässä, Satakunnan sydämessä. Neulomossa syntyy monenlaisia tuotteita, mutta pääpaino on naisten vaatetuksessa. Kaikki mallistojen suunnittelusta ja värivalinnoista valmiiksi neuleeksi asti tehdään itse.

Vielä vuonna 2010 Niina Sinisalo työskenteli parturi-kampaajana. Käsillä tekemisen palon hän oli saanut synnyinlahjana, mutta kun eteen sattui sopiva sauma, päätti hän vaihtaa hiusvärien sekoittelun ja hiusten leikkuun aivan toisenlaiseen luomiseen.
– Sakset säilyivät, mutta materiaali muuttui langaksi, kertoo Sinisalo.

Sopiva sauma tarkoitti perinteikkään Köyliön neuleen koneita, jotka olivat myynnissä. Sinisalo tunsi yrittäjäpariskunta Lehdon, lähti katsomaan koneita ja teki ostopäätöksen.
– Vähän hulluutta ja rohkeutta vaadittiin, myöntää Sinisalo.

Kaino © Julia Hannula

Kainon perustaja Niina Sinisalo tärkeän instrumenttinsa, neulekoneen äärellä.

Usko omaan, vahvaan visioon auttoi. Ja se, ettei Sinisalo ponnistanut hurjalta kuulostavaan loikkaan aivan yksin. Ensimmäiset vuodet yhtiökumppanina oli Sanni Salonen.
– Minulla oli vahva tunne siitä, että ratkaisu on oikea. Olen sellainen luonne, etten ihan viimeiseen asti kaikkea mieti. Jos liikaa rupeaisi punnitsemaan, niin eihän sitä lähtisi tällaiseen ollenkaan, Sinisalo myöntää.

Alusta asti oli selvää, että töitä tehdään omalla, uudella tuotemerkillä ja uuden yrityksen nimissä. Tietotaito siirtyi edellisiltä omistajilta kauppasopimukseen kuuluneen vuoden siirtymäajan kuluessa.
– Koneet, toimitilat ja lankatoimittajat säilyivät. Kaikki muu meni uusiksi.

"Kaino on Suomessa yksi harvoista, jonka tuotteet tehdään itse valmistetusta luomukampapuuvillaneuloksesta."

Villaa ilman julmuuksia

Sinisalon vahva tunne osoittautui oikeaksi, sillä kädet ovat olleet täynnä töitä alusta asti. Kainon tuotteet ovat vastaus sellaisten kuluttajien toiveisiin, jotka haluavat miettiä omaa kuluttamistaan vähän tarkemmin. Heidän ostopäätöksiään ohjaavat kertakäyttökulutusta syvemmät arvot.
– Käyttämämme materiaalit ovat aina konepestäviä ja kestäviä. Niistä syntyy tuotteita, joista on iloa pitkään, sillä luonnonkuidut eivät mene ollenkaan niin helposti huonoksi kuin keinokuitua sisältävät.

Myös kotimaisuus, ekologisuus ja eettisyys puhuttelevat Kainon asiakkaita.
– Olemme Suomessa yksi harvoista, ellemme jopa ainoa, jonka tuotteet tehdään itse valmistetusta luomukampapuuvillaneuloksesta. Muiden valmistajien käyttämä luomuneuletrikoo tulee yleensä Latviasta tai Puolasta.

Kaino © Julia Hannula

Kaino – Made in Finland.

Toinen Kainon käyttämä materiaali on laadukas merinovilla, jota ei ole kyllästetty torjunta- tai pintakäsittelyaineilla. Myös lampaiden kohtelu on tärkeää.
– Käyttämämme merinovilla on aina mulesing-vapaata. Se tarkoittaa, että lampaiden kasvatus on tarkoin valvottua eikä niitä kohdella kaltoin tai tehdä villantuotannon kiihdyttämiseen tähtääviä julmuuksia.
– Olen positiivisesti yllättynyt siitä, miten suuri tilaus tällaisille tuotteille oli. Tietenkin koko ajan täytyy olla herkkänä. Kuunnella ja vastata kysyntään, keksiä kampanjoita ja olla elossa.

"Asiakkaat tekevät retkiä tänne neulekeitaaseen keskelle ei mitään."

Syrjäinen sijainti ja oma vapaus

Kainon tarinassa on useitakin vähän yllättäviä seikkoja, jotka yritys on kääntänyt vahvuuksiksi. Yksi niistä on syrjäinen sijainti, joka ei koskaan ole ollut Kainolle ongelma.
– Asiakkaat tekevät retkiä tänne neulekeitaaseen keskelle ei mitään. Tänä kesänä esimerkiksi kestofanimme Oulusta asti tulivat viettämään päivän Kainon kauppaan Köyliöön.

Kainon kauppa Köyliössä © Julia Hannula

Kainon kaupassa Köyliössä on kotoisa tunnelma.

Kainon tuotteita myydään myös omassa verkkokaupassa, mutta se ei ole vähentänyt vierailuja omaan liikkeeseen. Päinvastoin.
– Esimerkiksi kesällä 2016 myynnistä noin 60 % tuli omasta liikkeestä tuli noin ja loput 40 % verkon ja jälleenmyyjien kautta. Suhde tietysti elää, kuukaudet ovat erilaisia.

Jälleenmyyjiä on parinkymmentä kivijalkakaupoissa ympäri Suomen. He jakavat Kainon arvomaailman. Monet myyvät pelkästään suomalaista designia tai muuten Kainon kaltaisten pienten sarjojen tekijöiden tuotteita. Marketit tai muut isot ketjut tiukkoine raameineen eivät houkuttele.
– Oma vapaus, joka on meidän vahvuus, loppuisi siihen. 

Hyvällä tiimillä ideoista tuotteiksi

Sinisalolla ei ole tekstiilialan koulutusta. Monessa kohtaa siitä olisi varmasti ollut apua, mutta toisaalta sekin on vahvuus. Alan ulkopuolelta tulleena hänen ajatteluaan eivät sido perinteiset rajoitukset.

Sinisalo hallitsee myös neulekoneen käytön © Julia Hannula

Lanka on päässyt loppumaan neulekoneesta, mutta Sinisalon näppärillä sormilla uusi lanka on paikallaan tuossa tuokiossa.

Sinisalo suunnittelee itse Kainon kuoseja. Apua hän saa siskoltaan Annukka Lehmukselta, jonka käsialaa on myös Kainon yritysilme. Luova prosessi on Sinisalon mukaan päällä koko ajan. Luovuutta ruokkivat matkustelu ja luonnossa liikkuminen.
– Voin nähdä jonkun kaarnan puun kyljessä vaikka postilaatikolla käydessäni ja siitä syntyykin idea. Sitten on ihan pakko tarttua kynään ja paperiin ja lähteä piirtelemään. Joskus joku juttu loksahtaa helpommin ja syntyy nopeasti juuri sitä mitä oma visio oli. Toisinaan isketään päätä seinään ja luovutetaan.

"Ideoita on yleensä enemmän kuin ehtii toteuttaa."

Pulaa ideoista ei ole vielä tullut.
– Ideoita on yleensä enemmän kuin ehtii toteuttaa. Niitä onkin aina jemmassa tulevaa varten.

Apuna luovassa prosessissa ja luonnosten sarjomisessa kaavoiksi on viiden hengen tiimi, jota Sinisalo kehuu vuolaasti.
– Tiiminä tätä tottakai tehdään. Kun mallisto alkaa muotoutua, omaa tiimiä laajennetaan ringiksi naisia, jotka tulevat sovittelemaan, kertomaan mielipiteensä ja miettimään värejä kanssamme.

Kainon tiimi © Julia Kauppi

Kainon iloisen tiimin työasut ovat oman neulomon luomuksia, kuvassa vasemmalta Terhi Virtanen, Riitta Konttila, Linda Viipuri ja Niina Sinisalo. Tiimiin kuuluvat myös Anna-Kaisa Meriläinen, Vesa Lehto ja Annukka Lehmus.

"Syksyn 2016 mallisto on paras mallistomme ikinä."

Kaino on kasvanut maltillisesti alusta asti. Tähän mennessä se on tarkoittanut yhden lisähenkilön palkkaamista joka vuosi. Hyviä ompelijoita ei ole ollut vaikea löytää.
– Se oikea ihminen on vähän niin kuin ollut jo hollilla, kun tarve on tullut. Kovasti meille kyllä halutaan ja haetaan koko ajan töihin.

Syksyn 2016 mallisto on haastatteluhetkellä viimeistelyssä, joten Kainossa eletään jänniä aikoja.
– Paras mallistomme ikinä, hehkuttaa Sinisalo.

Aloittamassa on myös uusi työntekijä Tiina Metsäpuro. Hän keskittyy tuotekehitykseen, myyntiin ja markkinointiin ja on Kainon ensimmäinen muuhun kuin ompelutyöhön palkattu tekijä. Tulevaisuutta luonnostellaan Kainossa toimivaksi todetulla kaavalla.
– Emme hae räjähdysmäistä kasvua jatkossakaan tai lähde laajenemaan ison riskin kautta. Askel askeleelta edetään niin kuin tähänkin asti.

Tulevaisuus näyttää valoisalta. Ja niin myös toivottavasti toimitilat.
– Haaveilemme avarammista, tällaiseen tekemiseen suunnitelluista toimitiloista. Ajatus on ilmoille heitetty ja olemme silmät ja korvat auki, josko sopiva paikka lähialueelta löytyisi.

Toistaiseksi Kainon kauppa löytyy kuitenkin tutuista vanhan pankin tiloista. Suuntaa siis sinne, kun haluat valita aidosti suomalaista – niin sielultaan kuin silmukoiltaan.

Värien ja kuosien leikkiä © Julia Hannula

Top