Eumer Finland OY ennätyssaaliita Merikarvian malliin

eumer_ylakuva2

Merikarvialaisen Eumer Finland Oy:n kehittämällä heittoperholla saa vain suurhaukia, jättiahvenia ja muita ennätyskaloja. Ainakin, mikäli on uskominen yrityksen suosittua YouTube-kanavaa. Ja ennätyssaaliitahan kalannarraajat rakastavat. Ensin kaupoille saapuvat innokkaat nuoret kalastajat ja lopulta kateus ajaa ostoksille myös vanhat jäärät. Näin olen tulkitsevinani kalastusbisneksen syvimmän olemuksen Olli Ojamon värikkäästä tarinoinnista.

Eumer Finlandia luotsaa Ojamon veljessarjan tehokaksikko Jaakko ja Olli, jotka hakeutuivat kalastuksen pariin jo nuorina, kolmen isoveljensä perässä, kotitalon lähellä sijainneella joella.
– Vanhemmilla oli mökki Ouran saaristossa ja myös siellä kalastettiin. Ei siellä muutakaan tekemistä ollut, Olli muistelee.

Oli tilanne firmassa mikä hyvänsä, niin asiakkaat palvellaan aina ykkösenä, tiivistää Olli Ojamo Eumerin filosofiaa.

Reilu 10 vuotta sitten harrastuksesta tuli ammatti ja reilu parikymppisistä veljeksistä yrittäjiä. Yritteliäisyys on saatu verenperintönä ja työteliäs asenne kasvatuksesta. Irtovitosia ei kotoa tippunut; rahaa sai vain työtä tekemällä. Siitä Olli on kiitollinen.
– Isäukolta me saatiin tämä miehen malli, johon kuuluu yrittäminen. Äiti varoitteli, että jos ette pojat peruskoulun jälkeen mene lukioon, niin teillä ei ole tulevaisuutta. No, me on sitten vaan kalasteltu ja tehty sitä mitä halutaan, Olli hymyilee.

Eumer Fishing Centerin kutsuva ja idyllinen pihapiiri.

Nuorena Olli keräili perhosia ja haaveili biologian opettajan ammatista, mutta lopulta koulu ei tahtonut kiinnostaa.
– Kyllä tämä yritys on tainnut olla paras yliopisto tällaiselle levottomalle sielulle, joka ei jaksa koulun penkillä istua.

Asiakkaat ennen perinteitä

Eumer Finlandin ensimmäiset putkiperho-tuotteet kehitettiin perinteiseen perhokalastukseen, kunnes veljekset tajusivat, että kovin pieni osa maailman kalastajista kalastaa perinteisellä perhotyylillä. Seuraavaksi kehitettiin Eumerin ykköstuote, SpinTube-heittoperho, jotta voitiin palvella myös sitä suurempaa, virvelillä heittävää joukkoa. Putkiperhoa kehitettiin eteenpäin ja painoa lisäämällä siitä saatiin virvelikelpoinen.
–Se oli mielenkiintoinen uutuus, joka vähän rikkoi ja ravisteli perinteitä, mitä ei kalastusalalla oikeastaan edes saisi tehdä. Jos asiakaspalvelu on ykköskriteeri, niin perinteitä ei voi aina kunnioittaa. Meidän on tehtävä kaikki sen eteen, että asiakas on tyytyväinen ja saa kalan.

Katso videolta, kuinka haukea nousee veneeseen Eumerin opein.

Asiakkaat ovat vastanneet tuotekehitykseen ja hyvään palveluun ostamalla ja menestystä on tullut myös tuotekilpailuissa.
– Kolmena vuonna meidän tuote on valittu Euroopan parhaaksi alamme suurimmilla messuilla. Tuleehan siitä sairaan hyvä fiilis. Se on tunnustus siitä, että ollaan tehty jotain erilaista.

Lopulta palkintojen tuoma lisäarvo on kuitenkin pientä verrattuna tyytyväisen asiakkaan tuomaan arvoon.
– Se on ihan sama, onko tuote voittanut mitään mitalia, jos asiakas on tyytyväinen ja tuotteisiin liittyvä asiakaspalvelu toimii.

Tyytyväinen asiakas on Eumerille kaikki kaikessa. Tässä yhden nuoren kalamiehen kirjepalaute, jossa on mukana myös viisautta: ”Vaikka aina ei saa kallaa, mutta saa ainakin raitista ilimmaa”.

Elämyksellinen levähdyskeidas

Omien tuotteiden valmistuksen ja tukkumyynnin ohella Eumer Finland harjoittaa myös matkailutoimintaa. Vanhaan merikarvialaiseen sahaan rakennetusta Eumer lodgesta löytyy ruoka-, kokous- ja majoitustiloja.

Eumerin joenrantahotelli on entisöity 1906 rakennettuun sahaan.

Saman pihapiirin tehtaanmyymälästä voi hankkia Eumerin omien tuotteiden ohella myös yrityksen maahantuomien kalastusbrändien, kuten Mikadon, Airflon ja Deeperin välineitä.

“Meillä on Suomen ainoa kalastuskeskus, joka pystyy tarjoamaan näin monipuolisen kalastusvalikoiman.”

Kyseessä on levähdyskeidas, jonne yritykset tuovat niin omaa henkilökuntaa kuin asiakkaitaankin.
– Meillä on Suomen ainoa kalastuskeskus, joka pystyy tarjoamaan näin monipuolisen kalastusvalikoiman – joki on vieressä, meri viiden ja järvi viidentoista minuutin päässä. Yli puolet täällä käyneistä asiakkaista on tullut uudelleen. He haluavat tarjota omille asiakkailleen mieleenpainuvia elämyksiä. Täällä palvelu pelaa ja puitteet ovat ainutlaatuiset.

Joki virtaa hotellin alta, joten kalavedet ovat todellakin lähellä, esittelee Olli Ojamo.

Kovaa työtä ja itseluottamusta

Työnjako yrityksessä on selvä. Toimitusjohtaja Jaakolla on päävastuu kotimaan tuote- ja matkailumyynnistä. Olli huolehtii markkinoinnista ja vientikaupasta. Ensimmäiset vuodet olivat vaikeita, mutta niistä on opittu. Nyt veljesten apuna yrityksen palkkalistoilla on ammattilaisia niin tuotannon kuin toimistonkin puolella.
– Kovaa työtä ja hyvää tuuria on tarvittu. Tiukkojen aikojen ei ole saanut antaa lamaannuttaa. Joka päivä on pitänyt tulla hymyillen töihin, tehdä hommat, uskoa itseen ja toivoa, että kyllä se tästä kääntyy. Ja niin se on kääntynyt.

Vientimieheksi ryhtyminen oli yksi Ollin korkeakouluista. Heikolla kielitaidolla varustettu mies pakkasi reppuunsa Eumerin putkiperhoja ja sanakirjan, josta oli alleviivannut sanat fishing ja holiday. Niine hyvineen hän suuntasi Alaskaan kauppamatkalle.
– Se reissu kannatti. Kun ei ollut ketään suomalaisia likimainkaan, niin englantiakin oppi. Kyllä peruskoulusta vitosen miehenkin alitajuntaan jotain oli jäänyt.

“Silloin ajattelin, että ei tässä elämässä kannata mitään pelätä.” 

Amerikan matkan jälkeen Olli suuntasi Skotlantiin, yhteen Euroopan suurimmista kalastusliikkeistä. Hän ajatteli, että nyt on englanti hallussa ja homma toimii. Vaan kuinka kävikään, kunvastassa oli englantia kuuma peruna suussa vääntävä skotti.
– Olin kaupassa kuusi tuntia. Esittelin itseni ja tuotteet, mutta en ymmärtänyt sanaakaan siitä, mitä se kaveri minulle puhui. Välillä saatettiin nauraa viisi minuuttia, vaikkei kumpikaan tiennyt, mille nauretaan. Lopulta sain sieltä tilauksen. Silloin ajattelin, että ei tässä elämässä kannata mitään pelätä. Menee vaan kovalla itsetunnolla sisään, on asiallinen ja kunnioittaa asiakasta, niin kauppaa syntyy.

Olemme halunneet luoda sellaisia tuotteita, että niitä on helppo käyttää, niillä tulee kalaa ja niitä voi tehdä myös itse kotona helposti, kertoo Olli Ojamo.

Omista on pidettävä huolta

Eumer Finlandin tukkukauppa on pyörinyt verkossa jo useamman vuoden, ja syksyllä 2017 avataan verkkokauppa myös kansainvälisille kuluttajille.
– Kansainvälinen kuluttajaverkkokauppa on meidän haaveemme. Jos on jotain uniikkia tarjota ja osaa sen hienosti tuoda esille, niin maantieteellisellä sijainnilla ei ole mitään merkitystä. Asiakkaat Japania ja Amerikkaa myöden pystyvät jatkossa ostamaan tuotteitamme suoraan tehtaalta.

Eumer Finlandin menestystekijöitä pohtiessaan Olli kehuu veljensä Jaakon periksiantamatonta asennetta.
– Jaakko on rakentanut 200 myyjän verkoston asettamalla asiakkaan aina edelle ja harjoittamalla myyjän tärkeintä taitoa, kuuntelemista.

“Minulla on päävastuu itsestäni, toisena tulee perhe, kolmantena firman työntekijät, neljäntenä Merikarvian kunta ja viidentenä Suomi.”

Entä mikä saa veljekset jatkamaan? Toki he haluavat yrityksensä menestyvän mahdollisimman hyvin, mutta taustalla on muutakin.
– Minulla on päävastuu itsestäni, toisena tulee perhe, kolmantena firman työntekijät, neljäntenä Merikarvian kunta ja viidentenä Suomi. Jos en minä ole näitä kaikkia ajamassa eteenpäin, niin hukka meidät vie. Ei voi ruveta jarruttelemaan. Jos kaikki jarruttavat, niin Suomi pysähtyy.

Yrittäjän kaikkein tärkein voimavara on kristallinkirkkaana Olli Ojamon mielessä.
– Se on henkilöstö. Kun henkilöstöstä pitää huolta, niin se kantaa pitkälle.

Eumerin toimistossa ammattimaisin ottein, isolla sydämellä palvelee Anna Ääri.

Kiitoksia riittää myös Merikarvian kunnalle. Yrittäminen Merikarvialla on Ollin mukaan aivan päällikköä.
– Täällä tiedetään, millä Suomi saadaan nousuun. Yrittäjät saavat tukea ja asioita tehdään hyvin. Kaikkien pitäisi olla täällä, Olli Ojamo heittää kutsuna maailmalle.

“Yrittäminen Merikarvialla on aivan päällikköä.”

Teksi Kreetta Haaslahti, kuvat Julia Hannula