Elinvoimaa vahvistetaan kuntamarkkinoinnilla

Teksti Kreetta Haaslahti Kuvat Julia Hannula

Sata aurinkoista päivää enemmän, lupaa Merikarvian kunta perinteisessä sloganissaan. Facebookissa on menty vielä pidemmälle. Reilut 4000 tykkääjää on lähes tuhat enemmän kuin kunnassa on asukkaita.

Kuntamarkkinointi on yksi monista tekijöistä, joilla pyritään vaikuttamaan putoavan asukasluvun trendiin ja tuomaan esiin maaseudun tarjoamia mahdollisuuksia asumiseen ja hyvään elämään.
– Suomi tiivistyy. Käynnissä on suurempi kaupungistumisilmiö kuin 1960-luvulla ja aiheen ympärillä käytävässä keskustelussa on erikoista stadi vastaan lande -vastakkainasettelua. Maaseudulla asuminen on paljon enemmän kuin mitä kovat tilastot kertovat. Se on toimivia, eläviä kyläyhteisöjä, joissa elää ja hengittää onnellisia ihmisiä, summaa Merikarvian kunnan kehittämispäällikkö Aki Ruotsala.

"Asukasluvun kasvu on seurausta monien eri tekijöiden yhteensovittamisesta...ne eivät ainakaan menesty, jotka päättävät olla tekemättä mitään."

Mutta pystyykö kuntamarkkinoinnilla todella vaikuttamaan?
– Asukasluvun kasvu on seurausta monien eri tekijöiden yhteensovittamisesta eivätkä yksilön valinnat aina ole kiinni kunnan tekemisistä. Se on kuitenkin varmaan, että ne eivät ainakaan menesty, jotka päättävät olla tekemättä mitään. Luja tahto voi viedä kunnankin läpi harmaan kiven, paukauttaa Ruotsala.

Aki Ruotsala © Julia Hannula

Aki Ruotsalan omaan vapaa-aikaan kuuluu tällä hetkellä paljon hiekkakakkuja ja muuta hauskanpitoa Linnea-tyttären, 1 v 9 kk, kanssa.

Huumori tarttuu, kantaa ja leviää

Merikarvialla kuntabrändin houkuttavuuden ja tunnettavuuden rakentamisessa luotetaan huumoriin. Esimerkiksi syntyvyyskuoppaa lähdettiin täyttämään aprillipäivänä 2017 peitonheilutuskampanjalla , joka liittyi kunnan 150-vuotisjuhlavuoteen 2018 ja suunnitelmaan palkita vuoden ensimmäinen merikarvialainen vauva.
– Eräs toimittaja pohti kirjoituksessaan otollista ajankohtaa laittaa lapsi alulle, jotta synnytys sattuisi juhlavuoden alkuun. Tartuimme tuohon heittoon. Kampanja sai alkuvuonna 2017 paljon huomiota valtakunnan medioita myöden, naurahtaa Ruotsala.

Toista pääosaa esitti Ruotsala ja huumori tyylilajina sai jatkoa.

Kun uutisointi alkoi laantua kohti huhtikuuta kuljettaessa, palautettiin asia ihmisten mieliin videon keinoin. Tehokkaassa yhden iltapäivän puhelinkameratuotannossa toista pääosaa esitti Ruotsala ja huumori tyylilajina sai jatkoa. Videossa vilahtelee myös kunnan nähtävyyksiä kauniista puukirkosta idyllisiin kalastusmaisemiin. Uutiset videosta levisivät halki internetin ja klikkauksia kertyi yli 100 000. Katso ja hymyile!

Ketterästi, pilke silmäkulmassa on Merikarvialla koettu toimivaksi reseptiksi. Tällä kaavalla toteutettiin myös juhlavuoden Merikarvian miehet -kalenteri, jota tekemään kutsuttiin seudun yhdistykset.
– Tässäkin haettiin vaikutusta asukaslukuun ja syntyvyyteen, mutta humoristisesti Merikarvian aktiivista yhdistystoimintaa esitellen. Samalla haastoimme nykyajalle tyypillistä muovista, siloteltua ihmiskuvaa nostamalla päärooliin tavalliset, arkiset ihmiset.

Merikarvian kalenteri © Merikarvian kunta

Merikarvian kalenterin kansikuva.

Positiivinen meininki, rohkeus ja omaleimaisuus paistavat häpeilemättä läpi merikarvialaisten toimista. Pitkäaikaisen kunnanjohtajan eläköityessä pohdittiin taas, haetaanko uutta perinteisesti vai erottuvasti. Jälkimmäiseen päädyttiin, kun ilmoituksessa intiaanipäällikön kuvaan yhdistettiin teksti: Merikarvian kunta hakee uutta chiefiä.
– Hakuilmoituksessa tiivistyi hyvin tavoitteemme löytää yhteisölle johtaja perinteisen toimitusjohtajan sijaan.

Some vaikuttaa

Sosiaalinen media on Merikarvian tärkein viestintäkanava ja yli 4000 hengen seuraajajoukosta osataan iloita.
– Se on kolmanneksi eniten Satakunnassa heti Porin ja Rauman jälkeen. Olemme tosi ylpeitä siitä. Varsinkin, kun sivu on perustettu vasta vuonna 2016.

"Kun ihmiset kokevat, että on sekä lupa että luottamusta, niin ajatuksia ja ideoita alkaa syntyä."

Kuntaorganisaatiota ei ehkä perinteisesti ole totuttu näkemään ketteränä kokeilijana. Merikarvialla kaikki lähtee luottamuksesta viranhaltijoiden ja keskeisten päättäjien välillä.
– Olemme tehneet töitä myös välittömyyden ja avoimuuden eteen. Kun ihmiset kokevat, että on sekä lupa että luottamusta, niin ajatuksia ja ideoita alkaa syntyä.

Aki Ruotsala © Julia Hannula

Välittömyys ja avoimuus huokuvat myös Aki Ruotsalan omasta olemuksesta.

Vaikka töitä tehdään ketterästi hetkessä eläen ja ympäröivään maailmaan reagoiden, löytyvät taustalta aina omat kehittämisen painopisteet ja yhteys strategisiin tavoitteisiin. Menestyvä Merikarvia on kunnan uusi strategia, jonka luomiseen myös yritykset ja yhdistykset ovat osallistuneet.
– Viisaus ei asu ainoastaan kuntaorganisaation sisällä. Vain yhdessä tehden voimme olla tunnettuja luovuudesta, luonnosta ja elinvoimaisuudesta vuonna 2028.

Yritysmyönteisyyden ja tasokkaiden palvelujen rinnalla päätään nostavat yhteisöllisyys ja kuntalaisaktivismi. 

Merikarvialla elinvoiman on katsottu kumpuavan uuden luomisesta, resursseista ja vuorovaikutuksesta. Niin sanottujen kovien elinvoima-asioiden, kuten yritysmyönteisyyden ja tasokkaiden palvelujen rinnalla päätään nostavat yhteisöllisyys ja kuntalaisaktivismi. Kiinnostavalla, tunteita herättävällä markkinoinnilla vedotaan juuri näihin.

Top